<p>Het aanwezige publiek kan tijdens pitchnight ook idee&euml;n kenbaar maken. Dat kan live en online. </p>

Het aanwezige publiek kan tijdens pitchnight ook ideeën kenbaar maken. Dat kan live en online.

(Foto: Jolanda van Iersel)

Jongeren pitchen ideeën voor Tilburg

Tijdens de Jongeren Pitch Night op donderdag 29 oktober vertellen tien Tilburgse jongeren bij Factorium Tilburg hun projectideeën waarmee ze de stad beter willen maken voor jongeren. De beste voorstellen maken kans op een kickstart voucherbedrag van 500 tot maximaal 1000 euro voor de uitvoering van het project.

Door Loïs de Jong

TILBURG - Belangrijkste voorwaarde is dat het idee Tilburgse jongeren tussen 16 en 30 jaar verbindt, motiveert en activeert. Het moet binnen een jaar kunnen worden uitgevoerd met een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. De winnaars werken in de week na het evenement de ideeën verder uit, waarna het bedrag definitief beschikbaar wordt gesteld. Pitch Night wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Tilburg en de realisatie van de Pitch Night gebeurt door Stadsmakers013, een aanjaag- en coachingsproject van Jongerenwerk R-Newt. 

De organisatoren hebben een belangrijke tip voor de deelnemers. “Net als bij de vorige editie weten we natuurlijk nog niet wanneer we weer meer bewegingsvrijheid krijgen in verband met corona. Wees daarom creatief en denk na over welke projecten wél kunnen.” 

Never Happened
Een van de winnende pitchers van de vorige editie was Tim Frenken. Bij de aankomende editie is hij jurylid. Zijn originele project The Wall of Never Happened is te zien aan de Besterdring. “Het is een eerbetoon aan Tilburgse festivals die deze zomer niet doorgingen en aan wat de festivals voor jongeren betekenen.” Ter hoogte van de Koepelhal hangen wervende spandoeken van de geannuleerde festivals met daarboven in grote letters de tekst “The Wall of Never Happened”.

Bij het eerbetoon is ook een nieuwe hashtag de wereld ingeslingerd: #wallofneverhappened. Daarmee delen jongeren hun tofste festivalherinneringen op social media. “Bij de realisatie van dit streetart project moest een en ander worden geregeld rondom vergunningen. Ik ben blij dat Stadsmakers013 me daarbij heeft geholpen.” 

‘Dat moet je koesteren’
Het idee voor de Jongeren Pitch Night is ontstaan tijdens een brainstormbijeenkomst van jongeren en raadsleden. De winnaars van de Pitch Night krijgen bij de uitvoering van hun project ondersteuning op maat van R-Newt. “Pitch Night is belangrijk voor de stad omdat we hiermee de waarde van onze jonge inwoners echt erkennen”, aldus Floor van Berkel, manager bij Jongerenwerk R-Newt. “De kracht van de stad, de kracht van de toekomst praat hier mee en deelt haar ideeën over de stad. Kleine en grote ideeën zijn welkom. Een laagdrempelige vorm waarbij jongeren ongeacht opleiding of achtergrond welkom zijn om hun kijk op deze stad te delen. Dat is van grote waarde en dat moet je koesteren.”

‘Jij maakt deze stad’
Floor roept jongeren op zich aan te melden: “Jouw idee is welkom omdat jij expert bent van tilburg. Jij maakt deze stad”. Pitchers krijgen de kans om hun projectideeën in vijf minuten te pitchen aan een jury. Of het nu gaat om een tof duurzaamheidsproject in de wijk , om een nieuw op te zetten jongeren sportproject, of om het uit de grond stampen van een videokanaal voor Tilburgse jongeren: geen idee is te gek! Het project mag heel Tilburg aangaan, of juist alleen een specifieke wijk.

Aanmelden via site
Pitchers en publiek kunnen zich vanaf nu aanmelden. Vanwege de coronamaatregelen is er beperkt ruimte voor publiek in de theaterzaal van Factorium (aanmelden is daarom verplicht). De avond wordt ook live uitgezonden via de Facebook pagina (zoek naar stadmakers013) vanaf 19:30 uur. Kijkers kunnen daar via de comments reacties achterlaten en vragen stellen aan de pitchers. Pitchers en publiek kunnen zich aanmelden via de site www.stadsmakers013.nl.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden