<p>De uitreiking van de Noord-Brabant Cultuurprijs 2020 aan altsaxofonist Paul van Kemenade op 5 oktober in jazzpodium Paradox te Tilburg. Links de commissaris van de Koning Ina Adema.&nbsp;</p>

De uitreiking van de Noord-Brabant Cultuurprijs 2020 aan altsaxofonist Paul van Kemenade op 5 oktober in jazzpodium Paradox te Tilburg. Links de commissaris van de Koning Ina Adema. 

(Foto: Stef Mennens)

Cultuurprijs voor Paul van Kemenade

TILBURG - Van Kemenade is bijzonder vereerd met deze prijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant. Het is een cultuurprijs, dus hij bestrijkt een breder spectrum dan muziek alleen. Ook zijn talent en successen als organisator van festivals en andere events worden met deze prijs erkend. Dat voelt goed.

Door Gerard Sanberg

Maar het zijn bizarre tijden, benadrukt Paul van Kemenade in zijn kantoor in Tilburg-Zuid: “Ja, die prijsuitreiking op 5 oktober, dat liep helemaal anders dan de bedoeling was. Eerst was één concert gepland, voor 100 mensen. Daarna zouden we het splitsen in twee optredens voor 50 mensen elk, in Paradox, maar dat kon ook niet. Het is tenslotte uitgedraaid op één concert met een publiek van 30 mensen. Jammer natuurlijk, maar het kon niet anders. Eén set doen voor 30 mensen, dat is wel apart hoor.”

Erkenning is mooi
Van Kemenade vertelt nog eens hoezeer hij het op prijs stelt dat het nu gaat om méér dan zijn muziek: “Ik organiseer al 28 jaar Stranger than Paranoia in Tilburg en de laatste jaren ook in andere steden als Den Bosch en Nijmegen en eerder in Breda en Amsterdam. Samen met Jeroen Doomernik geef ik workshops aan jonge musici. Die erkenning van brede activiteiten, dat is mooi.”

Herkenbare sound
De laudatio die bij de prijs hoort (zie foto) staat op zijn kantoortje tegen een tafeltje geleund. In de tekst staat over zijn muziek dat Van Kemenade een eigen geluid heeft: een sappige toon, die met een smaakvolle hoeveelheid valse lucht naar de goede noten toe glijdt.

Gevraagd naar dat eigen geluid aarzelt Van Kemenade: “Ja, dat zegt men dan. Maar het is lastig om daar zelf iets over te zeggen, over jezelf bedoel ik. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, een eigen sound. De persoon moet er doorheen klinken, dat wil ik laten horen. Een herkenbare sound als verlenging van je stem. Je zingt op je instrument, eigenlijk.”

Harmonie Valkenswaard
Hoe kom je uit op een instrument als saxofoon? Bij Van Kemenade speelde het toeval een grote rol. Hij is geboren in Rotterdam maar verhuisde al jong naar Brabant, Valkenswaard. Zijn oudere broer speelde trompet in de harmonie: “Il Silenzio, schitterend! Dat wilde ik ook dus ik naar de harmonie. Leo van de Ven was dirigent en ik mocht wel komen, maar er was geen trompet meer beschikbaar. Ik moest kiezen uit een klarinet of een saxofoon. Ik koos de saxofoon.”

Tilburgs conservatorium
In 1974, hij was toen achttien, ging Van Kemenade op kamers en naar het conservatorium in Tilburg. Als leerling met hoofdvak saxofoon. Dat klinkt nu heel gewoon, maar dat was het niet: “Ik was de eerste leerling met dat hoofdvak, mijn leraar was Jean Pennings. Het was een klassieke opleiding, de eerste opleiding lichte muziek kwam pas veel later.”

Jong instrument
“De saxofoon is ook een jong instrument, pas in 1847 werd er patent op aangevraagd door Sax, een Belg. Dus de vroege componisten schreven geen muziek voor sax, het instrument bestond immers nog niet. Wij speelden arrangementen die getransponeerd waren naar muziek voor de saxofoon.” De klassieke opleiding was een heel goede, gedegen scholing met arrangementen van componisten uit laat-negentiende en begin twintigste eeuw: “Darius Milhaud, Alexander Glazunov, Paul Hindemith. Pas later kwam ik uit bij de jazz.”

Rund om Hausen 18 oktober
Zoals gezegd, de Cultuurprijs gaat over meer dan alleen zijn muziekoptredens. Van Kemenade organiseert ook van alles. Komend weekeinde kunnen Tilburgers genieten van het coronaproof minifestival Rund om Hausen. Van Kemenade: “Het is in feite een muzikale wandeling in Tilburg, in de Willem ll-straat en de IJzerstraat. Er zijn vier optredens van elk 20 minuten en per locatie kunnen we 25 mensen herbergen. De optredens zijn in Paradox, Cinecitta, International Center en de synagoge. Eric Vaarzon Morel (flamenco), Doré van Deijck en Lizet van Beek (chansons), Trio Rusanovsky (klassiek), Panville (klezmer) en Duo Kuiper / Van Kemenade (jazz).”

Inschrijven
Het festival wordt coronaproof georganiseerd en mensen moeten zich tevoren inschrijven op www.paradoxtilburg.nl . Van Kemenade mikt met deze activiteiten op een breder publiek dan alleen de jazz-liefhebbers uit Paradox. “Ja, mooi toch?”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden