<p>Deze sokken kon je afgelopen maand in de stad tegenkomen. Daarmee hou je niet alleen je eigen voeten warm, ook die van een ander.</p>

Deze sokken kon je afgelopen maand in de stad tegenkomen. Daarmee hou je niet alleen je eigen voeten warm, ook die van een ander.

(Foto: )

Helden op sokken voor betere wereld

TILBURG - Sokken worden het minst gedoneerd, maar zijn juist het meest nodig. Die opvatting van het Leger des Heils heeft de Tilburgse start-up Let’s do Goods ter harte genomen. Samen met kunstenaars uit de het daklozencircuit heeft het bedrijfje sokken ontworpen. Van elk verkocht paar, gaat er een paar naar mensen die het nodig hebben. Want zeg nou zelf, hoe fijn zijn warme sokken op een koude dag?

Volgens Let’s do Goods zijn in Nederland 58.000 mensen afhankelijk van kledinginzameling. Dat aantal loopt op nu door corona werkgelegenheid terugloopt. “Deze groep heeft geen toegang tot iets vanzelfsprekends als een nieuw paar sokken”, vertelt Niels Hermus van Let’s do Goods. “Niet alleen de dakloze man op een bankje in het park, maar juist een steeds groter groeiende groep alleenstaanden en complete gezinnen in verborgen armoede.”

En daar willen Niels wat aan doen. Door van elk paar verkochte sokken een paar te doneren aan mensen die het hard nodig hebben. “Doneren is serious business”, legt Niels uit, “en daarom werken zij samen met Het Leger des Heils en lokale hulpverleningsorganisaties. Samen zorgen ze ervoor dat de donaties daar terecht komen waar de impact het grootst is.” Het is mogelijk om via een abonnement iedere maand het nieuwe design te ontvangen of zelf sokken te bestellen via de webshop. Op die manier probeert Let’s do Goods twee doelen te bereiken: “Samen de wereld een beetje mooier maken op onze sokken en kunstenaars van de straat een podium geven voor hun werk en verhaal.”

Dennis trapt af

Iedere maand lanceert het sokkenmerk een design uit een andere stad, Rotterdam, Amsterdam, Breda en Berlijn zitten op dit moment al in de pijplijn. Het eerste design is op Wereld Daklozendag 10 oktober in Tilburg gepresenteerd. Toepasselijk door sokken te verspreiden, onopvallend op straat zoals armoede zich vaak ook onopvallend op straat afspeelt. De Tilburgse kunstenaar Dennis tekende voor het eerste ontwerp. Zijn thema ‘Heb lief’ staat synoniem voor elkaar liefhebben en verbinden, een mooi thema in deze moeilijke tijd. Voor elk verkocht paar worden er sokken gedoneerd aan dak- en thuislozenopvang SMO Traverse, die bij deze lancering van Let’s do Goods de ontvanger is.

Leuk natuurlijk een sok, maar volgens oprichter Niels Hermus staat deze vooral symbool voor de missie van Goods. “Welvaart en kansen in de wereld zijn oneerlijk verdeeld. Zelfs in het welvarende westen zijn er grote verschillen en verdwijnen mensen vanaf een bepaald punt simpelweg van het netvlies van de samenleving. Goods wil de wereld samen mooier maken op sokken en tegelijkertijd mensen inspireren iets goeds voor een ander te doen. Een beladen en ambitieus doel natuurlijk volgens Niels “Maar juist door de sok hiervoor als symbool te gebruiken maken we het luchtiger.”

letsdogoods.com.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden