Leerlingen van VSO Parcours sorteren in totaal 185.000 plaatjes. (foto: Noor den Biggelaar)
Leerlingen van VSO Parcours sorteren in totaal 185.000 plaatjes. (foto: Noor den Biggelaar) (Foto: Noor den Biggelaar)

Monsterklus voor VSO Parcours: 185.000 plaatjes sorteren

850 stickers met nummer 1, 850 stickers met nummer 2, enzovoorts … tot en met nummer 324. Maar dat moeten 850 setjes worden met sticker nummer 1 tot en met 324. Een gigantische sorteerslag die voor een groot deel wordt uitgevoerd door leerlingen van VSO Parcours.

Door Theo van Etten

Tilburg - In het najaar van 2020 spaarden duizenden Tilburgers plaatjes voor hun verzamelalbum ‘Trots op Tilburg. De spaaractie was een gezamenlijk initiatief van drie PLUS supermarkten, Heemkundekring Tilborch en Stadsmuseum Tilburg. Deze partijen bundelen nu opnieuw hun krachten en stellen de overgebleven boeken met stickers beschikbaar aan doelgroepen van de stichtingen De Wever en ContourdeTwern.

“Waarom heeft die man broden in zijn fietstas?”

VSO Parcours bood spontaan hulp aan bij het sorteren van de stickers. Ongeveer twee derde nemen de leerlingen voor hun rekening, nog altijd zo’n 185.000 plaatjes. VSO Parcours is een VMBO-opleiding voor leerlingen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Noor den Biggelaar begeleidt de leerlingen van de afdeling ‘arbeidstoeleiding’. Hierbij doen ze extra vaardigheden op om na school aan de slag te kunnen in een ‘normaal’ bedrijf zoals de schoonmaak- en veiligheidsbranche, de horeca of groenvoorziening. Noor was direct enthousiast om aan de actie mee te werken: “Bij ons gaat het vooral om vaardigheden als samenwerken, luisteren, je netjes gedragen, kortom: verantwoordelijkheden nemen. Daar moeten leerlingen soms nog wat extra in oefenen. Een logistieke actie als het herverdelen van duizenden stickers is daar een perfect hulpmiddel voor.”

Voorman

Leerlingen zijn vooral enthousiast omdat het werk ertoe doet. Noor: “Wij willen onze leerlingen zoveel mogelijk ‘echt’ werk laten doen. Dus samenwerken met een échte opdrachtgever, die ook daadwerkelijk een kwaliteitscontrole uitvoert. Dat geeft voldoening. Leerlingen nemen dan vanzelf verantwoordelijkheid. We werken zelfs met een voorman die taken verdeelt. Een ander vindt het vooral leuk om het werk zo secuur mogelijk uit te voeren.”

Broodpater

De plaatjes wekken veel enthousiasme op bij de leerlingen. Zoals dat van ‘broodpater’ Gerrit Poels. “Het verhaal erachter vonden de leerlingen geweldig! Sommigen spraken zelfs uit dat ze later ook iets met armoedebestrijding willen gaan doen.” Een ander voorbeeld is dat van twee hockeyende meisjes. “Niet iedereen begreep wat zij met die stokken aan het doen waren. Zo zie je maar weer dat lang niet alles vanzelfsprekend is.”

Noor wil graag in contact komen met bedrijven die om ‘handjes’ verlegen zitten. “Het liefst iets technisch, zodat leerlingen verschillende werkzaamheden kunnen uitvoeren.” Denk je dat er een match mogelijk is via het bedrijf waar jij werkt, neem dan contact op via: 013 - 462 70 50.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden