<p>Safaa Bouzambou initieert Kinderpersbureau Noord.&nbsp;</p>

Safaa Bouzambou initieert Kinderpersbureau Noord. 

(Foto: Nick Reijrink )

De verslaggevers van de toekomst

Tilburg -  Ze werd getriggerd door een foto in de Volkskrant waarop vrouwen met kinderen ontspannen theedrinken in het Ypelaerepark. Daarbij in grote letters een opmerking dat mensen in Tilburg-Noord nauwelijks last van corona hebben omdat je nu eenmaal geen baan kunt verliezen die je niet hebt. “Pure framing”, aldus Safaa Bouzambou (26). Zij besloot tot een heel andere aanpak.

Door Theo van Etten

“Ik herkende die vrouw op de foto. Maar die combinatie met de tekst, zeg. Alsof wij hier in Noord níet hard aan het werk zijn en alleen maar kopjes koffie in het park zitten te nuttigen. En wat ik al dacht: de betreffende journalisten waren helemaal niet van hier, hadden geen enkele binding met de wijk. Dat artikel was puur geschreven ter bevestiging van een bestaand vooroordeel.”

Safaa woont al haar hele leven in de Stokhasselt en wordt opnieuw boos als ze het erover heeft. Tijdens haar afstudeerproject voor de opleiding Communicatie en Multimediadesign deed ze onderzoek naar de groei van online stigmatisering van de pers en de daarmee samenhangende online intimidatie en fysieke bedreigingen. “Ik vind die ontwikkeling zorgwekkend, het wordt tenslotte wel mijn vakgebied. Ook in Nederland speelt het, terwijl persvrijheid toch als een groot goed wordt gezien.” Safaa besloot om zich op de lokale media te richten. “Zij kennen de wijk en zijn daardoor essentieel voor de samenleving. Ook deelname van jongeren vond ik belangrijk. Er zit zoveel talent in de wijk.” Van het een kwam het ander. Safaa bedacht een afstudeerproject dat bij beide kwesties aansloot: een Kinderpersbureau.

We gaan de kinderen niet vertellen hoe het moet

Daarbij zet ze hoog in. Dat wil zeggen: een professionele aanpak, dus inclusief een logo en website. Ze legde contact met Wijkkrant Noord, Omroep Tilburg en ForwArt, de belangrijkste partners. “We gaan voor kwaliteit zodat andere kranten en omroepen onze artikelen kunnen afnemen.”

Denk overigens niet dat het Kinderpersbureau alleen geschreven artikelen produceert. Vloggen, podcasts, fotografie, TikTok. Eigenlijk is alles mogelijk zolang de jongeren er zelf maar achter staan. Wil je commentaar geven bij een voetbalwedstrijd? Dan regelt het Kinderpersbureau een persaccreditatie. Safaa: “Wij moeten stoppen met vertellen hoe het moet. Kinderen willen graag spelenderwijs leren en dat doen ze het liefst samen. Dat is key.” Ook intrinsieke motivatie vindt Safaa zeer belangrijk: “Herinner jij je nog het moment dat je voor het eerst zelf met een camera mocht fotograferen of filmen? Geweldig toch! Dat gevoel wil ik hen meegeven. Zo hoop ik dat er uiteindelijk een nieuwe generatie pers ontstaat.”

De komende maanden gaan inwoners van Tilburg-Noord nader kennis maken met het Kinderpersbureau. Via posters, flyers en persoonlijke benadering. Safaa hoopt aan het einde van de zomer te kunnen starten aan het Verdiplein. Wil je de activiteiten volgen, ga dan naar Instagram of Twitter (@kpbnoord).

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden