<p>Een deel van de sectie &lsquo;Big History&rsquo; van het Odulphuslyceum: Stijn Pijman, Lieke Heijnemans, Ruud van Hirtum, Anneke Madern.</p>

Een deel van de sectie ‘Big History’ van het Odulphuslyceum: Stijn Pijman, Lieke Heijnemans, Ruud van Hirtum, Anneke Madern.

(Foto: Theo van Etten)

Op ontdekkingsreis met Big History

Tilburg -  Is het leven hier op aarde ontstaan of komt het oorspronkelijk van buiten? Hoe zou een stripverhaal over een ster eruitzien? Was de maan ooit een onderdeel van onze planeet of is die komen aanwaaien en nooit meer weggegaan? Welkom in de wereld van Big History!

Door Theo van Etten

Volgend schooljaar start het Odulphuslyceum met het wetenschapsvak Big History. Gedurende een uur in de week buigen leerlingen van vwo-4 zich over kwesties als het menselijk brein, supernova’s en de werking van stoommachines. Docenten uit verschillende vakgebieden dagen ze uit om na te denken over dilemma’s waar de wetenschap soms nog geen antwoord op heeft. “Het is dus iets anders dan het vak geschiedenis”, verduidelijkt Ruud van Hirtum, een van de initiatiefnemers van dit project. Ook biologiedocent Anneke Madern stond aan de basis van de introductie van dit nieuwe vak op Odulphus. “We zijn al jaren bezig met de voorbereiding. En nu mogen we het eindelijk gaan doen. Wat ik echt heel gaaf vind is dat vrijwel alle disciplines vertegenwoordigd zijn. Maar liefst elf docenten doen mee, het enthousiasme is groot.” 

Ruud legt uit waarom dit vak zo goed aansluit bij het Odulphuslyceum: “Deze school wil leerlingen vaardigheden bijbrengen om kritisch en nieuwsgierig te zijn.” Big History gaat over 13,8 miljard jaar geschiedenis waarin alle wetenschappen samenkomen. Volgens Ruud moet je multidisciplinair kunnen denken om zoiets te kunnen doorgronden: “Wetenschappers onderzoeken allemaal een stukje van dezelfde puzzel. Big History kijkt juist naar die puzzel als geheel.”

Big History kijkt naar de puzzel als geheel

Volgens Anneke is het belangrijk om je te blijven verwonderen. “We hebben soms de neiging om te veronderstellen dat wij als mensen nu op de top van ons bestaan zijn. Maar is dat wel zo? Met het afbranden van de beroemde bibliotheek van Alexandrië bijvoorbeeld verdween duizenden jaren geleden een groot deel van alle kennis in de wereld. Je kunt je afvragen wat er hierdoor aan beschaving verloren is gegaan en waar we zouden staan als die brand er niet geweest was.” 

Tijdens de lessen zullen steeds twee docenten uit verschillende disciplines met de leerlingen aan de slag gaan. “Zo koppelen we een vak als natuurkunde aan maatschappijleer, maar ook aan informatica bijvoorbeeld.” Dat kan over serieuze onderwerpen gaan, maar ook zal een beroep worden gedaan op het creatief vermogen. Ruud: “Zoals het bedenken van een superheld die uit het element zuurstof is opgebouwd. Welke krachten heeft deze figuur? Wat zijn de zwaktes? Voor welke rampen kun je die persoon inzetten?”

Big History is dus vooral bedoeld om te leren verbanden te leggen, out of the box te denken en vakgeïntegreerd te werken. Ook voor de docenten wordt het een ontdekkingsreis. Anneke: “Zeker, ook wij gaan het komend jaar veel leren. Ik hoop dat leerlingen durven te tornen aan de kennis die ze tot nu toe kregen voorgeschoteld.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden