Speciaal opgeleide Bibliotheekmedewerker staat inwoners te woord bij het Informatiepunt Digitale Overheid
Speciaal opgeleide Bibliotheekmedewerker staat inwoners te woord bij het Informatiepunt Digitale Overheid (Foto: )

In elke Tilburgse bibliotheek een Informatiepunt Digitale Overheid

Tilburg - Dingen regelen met de overheid: het moet steeds vaker op een computer, via internet. Dit is niet altijd makkelijk. Mensen kunnen wel eens moeite hebben met het digitaal aanvragen van studiefinanciering, online betalen van een verkeersboete of het regelen van huurtoeslag. De Bibliotheek helpt mensen de juiste informatie te vinden: vanaf heden is er in iedere bibliotheekvestiging in Midden-Brabant een Informatiepunt Digitale Overheid. Iedereen met vragen over de digitale overheid kan hier binnenlopen. Speciaal opgeleide medewerkers wijzen de weg in de digitale wereld, denken mee of verwijzen door naar lokale samenwerkingspartners.

Peter Kok, directeur-bestuurder Bibliotheek Midden-Brabant: “Bibliotheken bieden al langere tijd computervaardigheidscursussen aan. Daar is nu een Informatiepunt Digitale Overheid ín elke bibliotheek bij gekomen. Dit is een eerste aanspreekpunt voor inwoners met vragen over de (digitale) overheid. Zo’n extra vangnet blijkt hard nodig. De overheid handelt namelijk steeds meer zaken digitaal af en fysieke loketten verdwijnen. Het kabinet ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor de Bibliotheek. Én zo’n informatiepunt past natuurlijk perfect bij onze maatschappelijk educatieve rol. Als Bibliotheek strijden we, samen met partnerorganisaties in de regio, voor een geletterd én digitaal vaardig Midden-Brabant.”

Want
alleen samen
komen we
verder


Bij het Informatiepunt Digitale Overheid kunnen mensen terecht met vragen over websites van de overheid. Bibliotheekmedewerkers helpen niet ter plekke, maar staan mensen te woord, helpen de juiste informatie te vinden of verwijzen door naar lokale samenwerkingspartners. Zoals bijvoorbeeld een Taalhuis, Formulierenbrigade of overheidsorganisaties. “Want alleen samen komen we verder”, aldus Peter Kok.
Alle inwoners met vragen over bijvoorbeeld hun DigiD, belastingaangifte of het online maken van een afspraak voor de coronaprik kunnen hiermee terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Is er iemand in je omgeving die moeite heeft met digitale overheidszaken? Vertel diegene dan dat hij terecht kan in de Tilburgse bibliotheekvestigingen, of loop samen eens binnen tijdens service-uren. Alle Bibliotheken zijn inmiddels weer open en mogen ook weer bezoekers ontvangen bij activiteiten en spreekuren. Het is niet nodig om een afspraak te maken of lid te zijn van de Bibliotheek. En hulp is gratis.
Veel mensen kunnen moeilijk of niet omgaan met de digitale overheid. Terwijl de overheid juist bezig is met een digitaliseringsslag en steeds meer loketten verdwijnen. Daarom heeft de overheid er - in overeenstemming met de Koninklijke Bibliotheek en publieke dienstverleners - voor gekozen ín alle bibliotheekvestigingen een Informatiepunt Digitale Overheid te realiseren.

Voor meer informatie, data en tijden van de spreekuren op locatie: 

www.bibliotheekmb.nl/informatiepunt


Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden