Logo stadsnieuws.nl


"De mens die in mijn stoel zit vind ik belangrijker", zegt kapper Adrie. "Die probeer ik te kennen. Iemands kapsel is namelijk onderdeel van zijn persoonlijkheid. "
"De mens die in mijn stoel zit vind ik belangrijker", zegt kapper Adrie. "Die probeer ik te kennen. Iemands kapsel is namelijk onderdeel van zijn persoonlijkheid. " (Foto: Justin Stolwijk)

'De mens in mijn stoel, daar gaat het om'

Quiet Community heeft tot nu toe ruim 300 sponsors en supporters weten te mobiliseren. Samen verzachten zij – door regelmatig een gratis dienst te verlenen – de stille armoede in Tilburg. Zoals Adrie van Gils (56) van kapperszaak Avangi.

Tilburg - Veel mensen denken dat het Italiaans is, maar het zijn gewoon de eerste letters van zijn naam. Voor hij in 1994 met de zaak begon, werkte Adrie voor andere kappers. Hij is nog van de oude stempel, leerde zes jaar voor dames- én herenkapper. Vroeger werkte Adrie met personeel, maar sinds een jaar of tien staat hij alleen in zijn zaak en werkt hij op afspraak. Aan de Bredaseweg 88 is wachten geen onderdeel van het totale 'knip- en scheergebeuren', zoals bij de hippe barbershops.


Persoonlijk contact

Adrie: "Eigenlijk is het knippen voor mij al lang niet meer het belangrijkste. Dat is meer een trucje geworden dat ik goed in de vingers heb. De mens die in mijn stoel zit vind ik belangrijker. Die probeer ik te kennen. Iemands kapsel is namelijk onderdeel van zijn persoonlijkheid. Pas als ik een goed beeld van de klant heb, weet ik hoe het haar geknipt moet worden. Het zit hem vaak in de details, daarin probeer ik iemands persoon tot zijn recht te laten komen. Veel klanten komen al dertig jaar bij me, al vanaf de tijd dat ik voor een baas werkte. Gelukkig komen er ook nog wel jonge mensen."

Een beetje verwennen

Eén keer per maand knipt Adrie van Gils gratis voor Quiet. Wassen, knippen, drogen en vaak nog wel iets extra's. Hij vertelt er enthousiast over: "Het geeft me een goed gevoel om belangeloos iets voor de maatschappij te doen. Eigenlijk vind ik dit ook fijner dan dertig euro in een collectebus stoppen. Ik weet dan niet zeker of het goed terecht komt. Wat ik voor Quiet doe, komt rechtstreeks bij de mensen. Daar heb ik persoonlijk contact mee. Dat is prettig, want uiteindelijk, als we eerlijk zijn, doen we goede dingen toch ook om onszelf goed te voelen. Daar is niks mis mee. Aan het werk voor Quiet zal ik geen klant overhouden, maar dat hoeft ook niet."

Het aantal kapsalons is de afgelopen decennia explosief gegroeid. De spoeling werd daardoor steeds dunner. Toen Adrie begon waren er zo'n honderd kappers in Tilburg, nu zijn het er over de driehonderd. Gelukkig willen de meeste mensen wel wat meer uitgeven aan persoonlijke verzorging dan vroeger, maar er blijft een groep, zoals de Quiet-members, die daarop moet bezuinigen. Toch is niets zo fijn als persoonlijke en professionele verzorging.

"Je haar goed laten knippen is heel belangrijk. Je kunt een duur pak aantrekken, maar als je haar niet goed zit, dan blijft het een vlag op een modderschuit. Het is hetzelfde als met schoenen onder een mooi pak, als die niet schoon gepoetst zijn, dan loop je toch mooi voor schut in je mooie pak", aldus een bevlogen Adrie van Gils.

reageer als eerste
Meer berichten