Logo stadsnieuws.nl


De gasten zijn ingecheckt door de stewardessen en vervolgen hun reis in de businessclass.
De gasten zijn ingecheckt door de stewardessen en vervolgen hun reis in de businessclass.

Kinderfeestjes voor Quiet-kids: 'Die blije gezichtjes, wat is er mooier?'

Extra moeilijk voor mensen in armoedesituaties: hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen toch gewoon kunnen meedoen? Bij de members van Quiet Community zijn de door sponsors aangeboden kinderfeestjes dan ook heel populair.

TILBURG - Dankzij de ruimhartige ondersteuning van bedrijven en instellingen in de regio Tilburg is er aan aanbiedingen geen gebrek. De opsomming spreekt voor zich: MannaertMusic, Hall of Fame, Willem II, We Are Your New Generation, Discodip, Silsplace, Vincents Tekenlokaal, Games Workshop Tilburg, Pathé/Lokaal Zeven en De Kaarsentempel rollen belangeloos de rode loper uit voor verjaardagen van Quiet-kids.

Ook De Rooi Pannen is een trouwe leverancier van kindergeluk. Bij dit centrum voor ondernemersonderwijs is docent recreatie Roland van der Klei verantwoordelijk voor de 'vakantiefabriek'. "We willen graag dat onze studenten de veilige gebaande paden verlaten en zich oriënteren op de samenleving, maatschappelijk betrokken zijn. Daarom kiezen we graag voor speciale doelgroepen. Dan nodigen we bijvoorbeeld 25 mensen van Prisma uit voor een theatervoorstelling. De ene groep studenten treedt op, de andere legt dan de gasten in de watten. Ook met Amarant werken we samen door het ondersteunen van een G-voetbalevenement."

Een jaar geleden werd gestart met het zogeheten Pannie-avontuur, vernoemd naar de levensgrote knuffelbeer die als kartrekker voor dit speciale kinderfeestje fungeert. Docent Jasper Korving, geworteld in de theaterwereld, bedacht het scenario vol verrassende effecten. Dat voert de jeugdige gasten langs een Pipowagen, een Pannie-lab, een Narnia-kast, een levensechte jungle, het Freek Vonk-lokaal en een reis in een vliegtuig.

Met dit evenement, aan de Reitse Hoevenstraat, heeft De Rooi Pannen al heel wat kinderharten sneller doen kloppen. Roland van der Klei: "We willen niet concurrerend zijn voor commerciële collega-aanbieders. Daarom richten we ons juist vooral op doelgroepen die er normaal gesproken geen budget voor hebben. Het is pijnlijk als kinderen niet volwaardig meedoen, simpelweg omdat hun ouders geen geld hebben."

De enthousiaste reacties op de kinderfeestjes brachten beide partijen op het idee om in de herfstvakantie extra uit te pakken. Coördinator Bram Mallant vond zestien leerlingen en vier docenten bereid hun vrije dinsdag op te offeren, en zo konden op Wereldarmoededag nóg eens 60 Quiet-kids het Pannie-avontuur beleven. Roland: "Het is geweldig om te zien hoe kinderen zorgeloos genieten. Dat maakte het tot een topdag."

Esther Croes van Quiet Tilburg is erg blij met de aanbiedingen van al die Tilburgse bedrijven. "Dit is precies wat we willen bewerkstelligen. Wij kunnen het armoedeprobleem niet oplossen, maar wel proberen het te verzachten. Als je dan al die blije gezichtjes ziet, wat is er mooier?"

Reageer als eerste
Meer berichten