Hier werd jarenlang aan locomotieven gesleuteld. Nu is het de bouwplaats van de toekomst, waar met man en macht gewerkt wordt aan de renovatie van de immense hal. Met behoud van de oude elementen zoals de staalconstructie en het glas en met nieuwe elementen zoals een stadsbalkon, maar ook een stadcafé als centrale ontmoetingsplaats in de spoorzone.
Hier werd jarenlang aan locomotieven gesleuteld. Nu is het de bouwplaats van de toekomst, waar met man en macht gewerkt wordt aan de renovatie van de immense hal. Met behoud van de oude elementen zoals de staalconstructie en het glas en met nieuwe elementen zoals een stadsbalkon, maar ook een stadcafé als centrale ontmoetingsplaats in de spoorzone. (Foto: )

Visie ontwerpers LocHal uitgelegd

Na een grondige renovatie opent de LocHal eind 2018 de deuren. Het iconisch gebouw, achter het centraal station Tilburg, is tot op het bot gestript en wordt nu met behoud van de glas- en staalconstructie opnieuw opgebouwd, naar het ontwerp van CIVIC architects, Braaksma & Roos en Inside Outside.

Door Jan Loonen

TILBURG - De Bibliotheek, Brabants centrum kunst en cultuur (bkkc), de Kunstbalie en Seats2meet Tilburg krijgen er een plek. Belangrijke toevoeging in de nieuwe LocHal zijn de imposante textiele wanden, die op Tilburgse bodem bij het Textiel Museum zijn ontworpen en geproduceerd.

Zaterdag 2 juni presenteerden ontwerpers en architecten hun creaties, voorafgaande aan de open dag, voor jan en alleman. Om 12.00 uur stond er al een rij klaar voor 'inspectie' van een van de grootste monumentale gebouwen in Tilburg.

Pal achter het station van Tilburg staat een parel van een gebouw: de Locomotiefhal. Dit wordt een plek waar alles en iedereen samenkomt: leren en studeren, ondernemen en onderzoeken, ontmoeten en vergadering, creëren en innoveren, exposeren en presenteren.
Wethouder Berend de Vries, bestuurlijk verantwoordelijk voor de ontwikkelingen in de spoorzone (013), noemde het project prozaïsch 'Gesamtkunstwerk'.
Alles is mega-groot in deze voormalige locomatiefhal, waar jarenlang de spoorwegen de baas waren.
Opdrachtgever van de nieuwe ontwikkeling is de gemeente Tilburg. De totale investering bedraagt 36.000.000 euro. De vloeroppervlakten bedragen 11.000 vierkante meter, de inhoud 90.000 kubieke meter.

In de LocHal komen straks twee belangrijke elementen uit de geschiedenis van Tilburg samen: de voormalige NS-werkplaats en de textielindustrie. Het ontwerp en productieproces tonen lef, daadkracht en vernieuwing en onderschrijven daarmee, samen met de betrokkenheid van het TextielLab, het typisch Tilburgse DNA. Niet eerder werkte het TextielLab aan een dergelijke grote productie voor Tilburgs gebruik.

De LocHal is in 1932 gebouwd als de locomotiefloods van de NS-werkplaats. Hier werd jarenlang aan locomotieven gesleuteld. Nu is het de bouwplaats van de toekomst, waar met man en macht gewerkt wordt aan de renovatie van de immense hal. Met behoud van de oude elementen zoals de staalconstructie en het glas en met nieuwe elementen zoals een stadsbalkon, maar ook een stadcafé als centrale ontmoetingsplaats in de spoorzone.

Eind 2018 kan iedereen komen genieten van deze plek, waar ontmoeting centraal staat tegen het decor van het Tilburgse industriële erfgoed.

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox