De twee bloemschilders Gerard (links) en Cornelis (rechts) van Spaendonck, die faam maakten in Parijs in de 18e en 19e eeuw, kwamen uit Tilburg.
De twee bloemschilders Gerard (links) en Cornelis (rechts) van Spaendonck, die faam maakten in Parijs in de 18e en 19e eeuw, kwamen uit Tilburg. (Foto: )

Excursies naar Tilburgse broers

Stadsmuseum Tilburg houdt in mei en juni twee maal een rondleiding in de bijzondere tentoonstelling 'De geur van succes. Gerard en Cornelis van Spaendonck, bloemschilders in Parijs in het Noordbrabants Museum'. De reden hiervoor is de sterke historische link tussen de tentoonstelling en Tilburg.

TILBURG/DEN BOSCH - De twee bloemschilders Gerard en Cornelis van Spaendonck, die faam maakten in Parijs in de 18e en 19e eeuw, kwamen uit Tilburg. Stadsmuseum Tilburg gaf diverse werken van de broers en hun tijdgenoten in bruikleen. Het Parijse avontuur van de Tilburgse broers is het vertellen waard. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven voor een rondleiding op donderdag 23 mei of dinsdag 18 juni via info@stadsmuseumtilburg.nl.

Stadsmuseum Tilburg beschikt over vijf 'stippelgravures' van Gerard van Spaendonck en een schilderij waarop een broer van Gerard en Cornelis is afgebeeld. Kunstschilder Adriaan de Lelie maakte dit portret van de broer, Jan Anthonie Sebastiaan. Om de tijdgeest van de gebroeders Van Spaendonck weer te geven, gaf Stadsmuseum Tilburg de afbeelding van de volmolen aan de Leij (1799) en een afbeelding van de Markt (1742) in bruikleen.

Tilburg

In het leven van de broers speelt Tilburg een essentiële rol. Ze kwamen er vandaan, hun familie woonde daar (en woont er nu nog). Beide broers leerden het vak in onder andere Antwerpen, beiden kwamen voor hun professionele carrière terecht in Parijs. Gerard (Tilburg, 1746 – 1822, Parijs) werd op 28-jarige leeftijd miniatuurschilder aan het hof van Lodewijk XVI, en werd gekozen tot lid van de Académie des beaux-arts. Cornelis (Tilburg, 1756 – 1839, Parijs) was verbonden aan een porseleinfabriek nabij Parijs, waarvoor hij fruit- en bloemmotieven schilderde. Ook hij was lid van de Académie des beaux-arts. Van 1818 tot 1825 woonde Cornelis weer in Tilburg, om uiteindelijk toch weer terug te gaan naar Parijs.

In hun tijd waren de beide broers zeer bekend en waren hun bloemschilderingen zeer geliefd. Na hun dood raakten zij echter meer in de vergetelheid. Het Noordbrabants Museum wil de beide broers de waardering geven die ze verdienen met hun minutieuze en zeer verfijnde werk.

Rondleiding

Om de waardering vanuit Tilburg te stimuleren, biedt Stadsmuseum Tilburg twee keer een rondleiding aan, speciaal voor geïnteresseerde stadsgenoten. De rondleidingen vinden plaats op donderdag 23 mei en dinsdag 18 juni van 11.15 tot 12.15 uur. Opgeven kan tot vijf werkdagen voor aanvang per mail aan info@stadsmuseumtilburg.nl.

Op beide dagen verzamelen de deelnemers en een medewerker van Stadsmuseum Tilburg om 10.00 uur op Tilburg Centraal Station. Vanaf het station van Den Bosch gaat de groep lopend naar het Noordbrabants Museum. De treinreis heen en terug en de entree tot het museum (vrij entree met Museumjaarkaart) is voor eigen kosten, de rondleiding door een gids wordt aangeboden door Stadsmuseum Tilburg. Het is ook mogelijk je in het museum aan te sluiten bij de groep. Beide dagen kunnen maximaal 32 personen deelnemen.
Na de rondleiding zijn de deelnemers vrij om andere exposities in het museum te bezoeken, bijvoorbeeld van de Iraanse kunstenaar Ali Banisadr, of om de stad Den Bosch in te gaan.

Ali Banisadr

De schilderijen van de kunstenaar Ali Banisadr (Teheran, 1976) zijn een weerspiegeling van zijn Iraanse afkomst en de invloed van Europese kunstenaars als Jheronimus Bosch, Paolo Veronese, Tintoretto en Francis Bacon. De heldere en levendige kunstwerken zijn een mix van orde en chaos, van schoonheid en horror

Wanneer Banisadr schildert ziet hij geluid, ook wel synesthesie genoemd. Zelf zegt hij hierover: "Als ik start met een schilderij is dat altijd gebaseerd op een interne ruis. Zodra ik mijn kwast neerzet, begint het geluid en kan ik het kunstwerk creëren op basis van de geluiden die ik hoor tijdens het schilderen. Dat is de kracht in mijn werk. Het zorgt ervoor dat ik de compositie kan maken en alles bij elkaar kan laten horen."

In het voorjaar van 2019 beleeft Ali Banisadr zijn museumdebuut in Europa met een overzichtstentoonstelling in Het Noordbrabants Museum. Bij de tentoonstelling Ali Banisadr: Foreign Lands verschijnt een geïllustreerde catalogus met teksten van kunsthistoricus Robert Hobbs. De catalogus is in het Nederlands en Engels verkrijgbaar in de MuseumShop en de boekhandel.

Audrey Tulkens
Meer berichten