Ondernemers kunnen tijdens de dagen rond Black Friday hun omzet een mooie opsteker geven.
 Ondernemers kunnen tijdens de dagen rond Black Friday hun omzet een mooie opsteker geven. (Foto: )

Koopjesjagers kunnen hun slag slaan tijdens Black Friday

Zit je een beetje krap in je budget en wil je in aanloop naar de feestdagen toch nog een mooie slag slaan? Noteer dan vrijdag 29 november in de agenda. Zowel online als in fysieke winkels worden dan tijdens Black Friday producten tegen fikse kortingen aangeboden.

Door Rob Weekers

De grootste uitverkoop van het jaar, zo wordt het uit Amerika overgewaaide fenomeen ook wel genoemd. Producten als computers, tv's, tablets zijn dan traditioneel sterk afgeprijsd, maar de laatste jaren geldt dit voor zowat alle artikelen. Ondernemers kunnen tijdens de dagen rond Black Friday hun omzet een mooie opsteker geven.

De vraag is of dit alles ook ten goede komt aan de winst, zo meldt RTL-Z want de winstmarges worden tijdens het kortingenfestival nog krapper. De consument zal daar niet wakker van liggen. Die kijkt naar zijn eigen portemonnee en dan is een fikse korting mooi meegenomen.

Handig inspelen

Het afgelopen jaar werd in Nederland gemiddeld 203 euro uitgegeven tijdens 'Zwarte Vrijdag', zo'n tien procent meer dan het jaar ervoor. Een reden waarom Black Friday in Nederland in de lift zit, is dat de aanbieders van online-producten handig inspelen op het koopjesfestijn. Waren elektronicazaken de voortrekkers, de laatste tijd hebben ook andere branches Black Friday ontdekt. En niet in de laatste plaats de detailhandel.

Al die kooplust zorgt niet alleen voor een flinke omzetstijging, de online bestellingen moeten ook nog eens thuis worden afgeleverd. Een tsunami aan pakketjes, zo omschrijft PostNL de drukte rond Black Friday. Op de piekdagen verwerkt PostNL 1,5 miljoen postpakketjes per dag, tweemaal zoveel als gebruikelijk. In totaal ontvingen de sorteercentra van PostNL vanaf Black Friday tot aan Sinterklaas ongeveer 12 miljoen pakketten, twee miljoen meer dan in het jaar daarvoor.

En ook I-Deal registreert een opmerkelijke toename van het betalingsverkeer online. Waar op een doorsnee dag zo'n 1,5 miljoen transacties worden verwerkt, loopt de teller tijdens Black Friday op naar ruim twee keer zoveel: 3,5 miljoen. In de winkels werd vorig jaar tijdens Black Friday vrijdag liefst 19 miljoen keer gepind. Ruim 20 procent meer in vergelijking met het jaar daarvoor. Daarmee lijkt het een kwestie van tijd voordat Black Friday de omzet die tijdens de kerstdagen wordt gehaald gaat evenaren.

Rob Weekers
Meer berichten