Markus Karstiess bij een van zijn beelden. Op de achtergrond is een werk van Stefanie Brehm te zien.
Markus Karstiess bij een van zijn beelden. Op de achtergrond is een werk van Stefanie Brehm te zien. (Foto: Gerard Sanberg)

Halve eeuw EKWC te bewonderen in De Pont

Niet iedereen weet dat EKWC staat voor Europees Keramisch Werkcentrum, maar het bestaat al 50 jaar en heeft een wereldwijde reputatie opgebouwd in zijn vakgebied. Om het jubileum luister bij te zetten is in De Pont een expositie van drie kunstenaars die in het EKWC hebben gewerkt.

Door Gerard Sanberg

TILBURG - Ranti Tjan, nu tien jaar directeur van het EKWC, laat er geen twijfel over bestaan: "Als keramisch werkcentrum hebben wij echt een goede naam opgebouwd, wereldwijd ook ja. Kunstenaars uit echte keramieklanden als Zuid-Korea, Japan en China komen bij ons kijken en werken, nou, dat zegt wel iets hoor." Maar wat doet het EKWC precies? "Wij stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van keramiek in de beeldende kunst. Kunstenaars uit allerlei disciplines kunnen bij ons drie maanden verblijven en werken met keramiek. Bij ons vinden ze expertise en apparatuur die je maar op weinig plaatsen aantreft, en daar kunnen ze dan mee aan de slag."

Keramiekbubbel
Het EKWC gaat niet de boer op om kunstenaars te werven, zij melden zich op eigen initiatief aan. Tjan: "Ze komen hier dan twaalf weken in een keramiekbubbel en ze kleien zich suf! Wij hebben zes experts in dienst die alles weten van de procedés en de ovens en de chemie van het glazuur die er achter zit. De ideeën komen natuurlijk van de kunstenaars-in-residence. Ze verkennen de grenzen en ze gaan er overheen. De Tilburgse kunstenaar Tim Breukers is daar een mooi voorbeeld van, die heeft in het verleden al bij ons gewerkt en komt nu weer terug. De Big Bag die hij bij het EKWC heeft gemaakt, is aangekocht door het Bossche Stedelijk Museum. Dat is toch mooi? En bezoekers van De Pont zullen de Groene Kamer wel kennen, nou, Schouten heeft die bij ons gemaakt. Zo zijn er wel meer voorbeelden van de band tussen het EKWC en museum De Pont."

Martijn van Nieuwenhuyzen, sinds drie maanden directeur van De Pont, beaamt dat de banden tussen EKWC en De Pont hecht zijn: "Verschillende kunstenaars van wie wij werk in onze collectie hebben, hebben in het EKWC gewerkt. Mensen als Birza, Schouten, Kapoor, Geelen. Omdat ze niet gewend zijn met keramiek te werken, komen er verrassende dingen uit. Ze maken kennis met het materiaal en de technieken. Vervolgens gaan ze experimenteren, gesteund door de experts van het EKWC." En nu ze jubileren organiseert de Pont een groepsexpositie van keramiek uit het EKWC "Precies. Dat is toch mooi, zo'n Brabantse samenwerking? En het zijn fantastische kunstwerken die we laten zien, van drie generaties Duitse kunstenaars."

Gerard Sanberg
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden