Een van campagnebeelden van "Waar is Sven?'. De message: met een beetje hulp van vrienden raakt Sven niet in isolement.
Een van campagnebeelden van "Waar is Sven?'. De message: met een beetje hulp van vrienden raakt Sven niet in isolement. (Foto: YARA VERSTAPPEN)

Iedereen doet en telt mee in Tilburg

Een groep studenten van de Fontys Academy for Creative Industries wil armoede in Tilburg onder de aandacht brengen en heeft daarvoor een campagne opgezet. Meerdere instanties en initiatieven zoals de Meedoenregeling houden zich bezig met ondersteuning van Tilburgers die onder de armoedegrens leven. De campagne stelt de vraag: wat kan JIJ zelf doen om je mede-Tilburgers te helpen?

Door Loïs de Jong

TILBURG - In Tilburg leven 13.314 inwoners onder de armoedegrens, dat is 6,7 procent van de totale bevolking van de stad. In heel Nederland leeft 5,7 procent in armoede. De campagne draagt de naam Waar is Sven? Fictief karakter Sven staat centraal in de campagne en leeft onder de armoedegrens. Sven heeft net genoeg geld om wonen, voeding, kleding en verzekeringen te bekostigen. Een gevolg hiervan is dat er weinig geld is voor sociaalculturele activiteiten, denk hierbij aan een sportlidmaatschap. Mensen als Sven vallen hierdoor vaak in een sociaal isolement omdat ze op meerdere fronten niet mee kunnen doen.
De gedreven studenten van Fontys Academy for Creative Industries maken deel uit van studentcompany EMBER. "We zijn heel benieuwd naar de ideeën van Tilburgers over wat ze zelf kunnen doen om deze mensen te helpen. En we willen ook graag weten wat ze daarvoor nodig hebben. We gaan dan ook op 8 januari de straat op om dat te vragen aan de bewoners van Tilburg. De antwoorden worden verzameld en geplaatst op de website, www.waarissven.com, zodat iedereen daar inspiratie kan opdoen. Wil je je ideeën aanleveren maar ben je ons op straat misgelopen? Aanleveren van je ideeën kan ook via de site. De resultaten van ons onderzoek presenteren we aan de gemeente en aan andere organisaties die bezig zijn met het thema. Hopelijk zitten er veel mooie ideeën tussen voor ze en kunnen we helpen door organisaties, particulieren en goede ideeën aan elkaar te koppelen." De campagne van EMBER krijgt verder vorm in een originele posterreeks, een campagnevideo en een reeks door de studenten gemaakte uitingen op sociale media.

Loïs de Jong
Meer berichten