Presentatoren Marc Pruijn (rechts) en Frans Post (midden) testen de recyclefiets van Rolph Adriaansen (links), tijdens het Milieucafé in Paradox
Presentatoren Marc Pruijn (rechts) en Frans Post (midden) testen de recyclefiets van Rolph Adriaansen (links), tijdens het Milieucafé in Paradox (Foto: Pien van Pamelen)

'We moeten ons echt zorgen maken over onze bossen'

Voor 2030 13.000 hectare bos erbij in Brabant. Dat zijn 40 miljoen bomen. "Ik schrok zelf ook van dat rekensommetje", erkende Rik Grashof (GL), gedeputeerde Natuur en Milieu, afgelopen donderdag in het Milieucafé in Paradox.

TILBURG - "We moeten ons zorgen maken over onze bossen", aldus Grashof. "Brabant telt 70.000 hectare bossen, maar veel van de met name naaldbomen zijn in slechte staat. Als we niks doen, dan sterven de komende decennia de meeste dennen."

"We zijn bezig met stikstof, één van de redenen van de slechte gezondheid van onze bomen. In Brabant is dat probleem nog erger dan elders, door de intensieve veehouderij. Verder moeten we de verdroging tegengaan, onder meer door de watersystemen aan te passen. Niet meer alles zo snel mogelijk afvoeren, maar juist zoveel mogelijk vasthouden."

En in totaal 13.000 hectare bos erbij dus. 40 miljoen bomen. "Het beste is om nieuwe bossen aan te laten sluiten op bestaande natuurgebieden, Natuurnetwerk Brabant."

"Circulair bouwen is onderdeel van de grotere circulaire economie", vertelde Jessica van Eijs, Eindhovens Tweede Kamerlid voor D66. "We moeten meer kijken waar de gebruikte producten vandaan komen en waar ze, als we ze afdanken, naar toe gaan. En zoveel mogelijk proberen te recyclen. De bouw is daar nog niet op ingericht. Eerst moet er gesloopt worden voor er iets nieuws kan komen. Dat kan anders." Ikea is een lichtend voorbeeld. "De spullen van Ikea kun je zelf in en dus ook uit elkaar halen en meenemen naar een andere plek. Ook maakt Ikea producten voor de massa, door herhaling en standaards. Dat zou goed werken voor de bouw."

Andere bouwmaterialen zijn ook een belangrijk doel. "Qua massa is beton na water het meest gebruikte product. Maar de CO2-uitstoot bij de productie ervan zijn enorm, tussen de 5 en 10% van de gehele CO2-uitstoot, wereldwijd. Houten frames zijn flexibeler en schoner dan betonnen."

"Mechelen moet dé fietsstad van Vlaanderen worden", vindt Mechelen's schepen Vicky Vanmarcke. Sinds een half jaar zijn alle straten van de binnenstad, binnen de vest, fietszone. "Natuurlijk zijn auto's nog welkom in de binnenstad, maar de auto is er niet langer koning, dat is de fiets."

Ze denkt niet dat de detailhandel er onder lijdt. "We hebben eerder van een voorname winkelstraat een autovrije zone gemaakt. Daar is het aantal dagelijkse passanten geklommen van 13.000 naar 20.000."

Heeft ze tips voor Tilburg? "Goede communicatie. Het viel me op dat je op de site van Tilburg alleen informatie over fietsparkings vindt. Bij ons staan er veel meer fietsmogelijkheden op, dat zouden ze hier ook moeten doen. Daarnaast ondersteunen wij scholen die het autoverkeer willen beperken."

Jasper Schoonhoven
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden