Het was even heel stil in de zaak van Miranda, maar inmiddels wordt het weer drukker. "Het is toch een winkel waar je even wil rondkijken."
Het was even heel stil in de zaak van Miranda, maar inmiddels wordt het weer drukker. "Het is toch een winkel waar je even wil rondkijken." (Foto: )
NLstartop

NLstartop: Risicootje, maar het pakte wel goed uit

TILBURG - Ondanks dat winkeliers, in tegenstelling tot horeca en contactberoepen als kappers of nagelsalons, niet verplicht moesten sluiten, waren de afgelopen weken voor hen geen gemakkelijke tijd. Thuisblijven was het devies, zomaar even shoppen zat er niet in. Nu de (voorlopige) coronapiek achter ons ligt, krabbelen ondernemers weer op. Ze nemen de schade op, kijken weer vooruit en zetten hun creativiteit en vindingrijkheid in om hun onderneming draaiende te houden.

Onder hen Miranda van Leeuwen die samen met Christian van den Boom de woonwinkel Loft 8 in de Reeshof bestiert. Ze zag de omzet van haar interieurzaak aan het Ketelhavenplein in een maand halveren, maar bij de pakken neerzitten? Absoluut niet! "Toen begin maart lockdown eraan kwam, heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk spullen en bestellingen naar me toe te trekken. Zo kon ik blijven leveren op het moment dat het helemaal mis zou gaan." Dat had Miranda goed voorzien, want op dit moment bevinden de moeilijkheden vooral in de landen waar Loft 8 haar koopwaar haalt. "We lopen nu aan tegen lange levertijden, dus het was een risicootje, maar het pakte wel goed uit."

Flexibel
Wat ook meewerkt, is het flexibele concept van Loft 8. "We hebben meubels, lifestyleproducten, kleding en verf. We hebben eigenlijk altijd wel iets dat goed loopt, als iets niet goed loopt kunnen we altijd iets anders neerzetten. En nu mensen meer thuis zitten, gaan ze meer het huis opknappen. Zeker toen duidelijk werd dat de vakanties niet doorgingen en de angst er een beetje vanaf was."

'Korting helpt altijd'
In de weken dat het stil was in de zaak, bloeide de handel online juist op. "We hebben acties bedacht om de online verkoop te helpen. Klanten kregen bijvoorbeeld goodiebags bij hun aankoop. Nou, die vlogen de deur uit. En korting geven helpt ook altijd", lacht de onderneemster, om er serieus aan te voegen: "We hebben ook een hele trouwe kring vaste klanten, die het ons ook echt gunnen om door te gaan. Dat is heel fijn"

Nu thuisblijven niet langer een noodzaak is, weten weer meer klanten de woonwinkel te vinden. Net als bij veel andere winkels heeft ook Loft 8 een streng deurbeleid, moeten mensen een winkelmandje pakken en zijn snotterende klanten niet welkom. In het 'nieuwe normaal' gaat deze onderneming verder.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden