Op een zomerse dag in 1930 vloog KLM Aerocart weer rond om een bijzondere luchtopname te maken We zien hier het Sint Elisabeth Ziekenhuis aan de Jan van Beverwijckstraat waar de hoofdingang zat.

Door John Geerts/Tilburgers.nl

Aan de achterzijde de Gerard van Swietenstraat, rechts de Boerhaavestraat. Rechts op de voorgrond is de Nieuwe Bosscheweg te zien.

Aan de Jan van Beverwijckstraat zien we van links naar rechts allereerst de woning van de chef-machinist, daarna het ketelhuis en de wasserij, de Carré met hoofdingang, administratiegebouw, klooster, opname en kinderpaviljoen, röntgen- en pathologische afdeling en de personeelsverblijven.

Linksboven de Carré is de nog bestaande kapel zichtbaar en het Klasse-paviljoen. Rechtsboven de Carré de ziekenzalen. Het kleine gebouwtje rechts van de personeelsverblijven was het desinfectiegebouw en het verblijf van de proefdieren. Rechts aan de Jan van Beverwijckstraat de zogenaamde Barak, later genoemd Infectiepaviljoen en paviljoen Buitenzorg. Het hele ziekenhuis is net klaar want in 1929 gereed gekomen onder architectuur van Eduard Cuypers.

Behouden

Omdat Sint Elisabeth niet kon uitbreiden op deze locatie werd in 1981 een nieuw ziekenhuis gebouwd aan de Hilvarenbeekseweg waardoor het oude complex in 1982 helemaal leeg kwam. Een groot gedeelte is later gesloopt maar na protesten zijn de oude ingang, Carré, de Klasse I zalen en de kapel behouden gebleven. Op een deel van het voormalige terrein kwam de psychiatrische instelling Jan Wierhof van GGZ.

Vogelvlucht

De KLM Aerocarto werd in 1921 opgericht door KLM-werknemers, met kennis van fotograferen. De dienst maakte zogeheten 'vogelvluchtfoto’s' (ook wel overboord-opnamen genoemd) vanuit een vliegtuig schuin omlaag. Men gebruikte daarvoor een De Havilland DH-9-vliegtuig. De hoogte waarop men voor het fotograferen meestal vloog was ongeveer 300 meter. De vliegsnelheid moest zo mogelijk verminderd worden tot omstreeks 100 kilometer per uur.