Een bijzondere luchtfoto van een kenmerkend stuk van Tilburg. In juni 1925 vloog het vliegtuig van KLM Aerocarto over de zuidkant van van Tilburg om de nieuwe gebouwen vast te leggen.
Door John Geerts/Tilburgers.nl
We zien aan de onderkant de Oerlesestraat. Helemaal links de Trouwlaan en rechts loopt de Veestraat vanuit de Oerlesestraat het beeld uit richting het nieuwe kloosterpark, Oude Dijk en de Varkensmarkt, helemaal rechtsboven. De Nieuwstraat loopt bovenin van de Trouwlaan naar de Oude Dijk, en Huize Nazareth aan de Nazarethstraat is helemaal bovenin goed te zien. Het gemeentelijke monument ontworpen door Jos. Donders, werd in december 1916 geopend als een voogdijgesticht.
Prominent in de foto staat de kerk van de Heilige Gerardus Majella Parochie aan de Wassenaerlaan. De kerk is opgedragen aan Gerardus Majella, die in 1904 heilig is verklaard, en behoort nu tot de parochie De Goede Herder,
Cuypers
De uit 1923 stammende kerk is hier net een jaar in functie. De kerk werd midden in het centrum van een destijds nieuwe arbeiderswijk met ongeveer 400 huizen gebouwd en is ontworpen door Joseph Cuypers. Het midden van de wijk werd vrijgelaten voor de kerk, een jongens- en meisjesschool en een verenigingsgebouw. Een straat liep recht naar de ingang van de kerk en er werd een plein aangelegd vóór de nieuwe kerk. Tien jaar na de opening werd de kerk pas officieel ingezegend door de bisschop.
De Gerardus Majellakerk bestaat uit baksteen en heeft een houten dak bedekt met dakpannen. De kerk heeft de plattegrond van een basiliek met een groot schip met zijbeuken aan beide kanten en een priesterkoor. Het schip bevat sinds een verbouwing in 1988 een afgescheiden ruimte, waar zich een ontmoetingszaal en een aan pater Pio gewijde kapel bevinden. De pastorie staat naast de kerk en is gelijktijdig gebouwd.
In het midden van de foto naast de kerk is de meisjesschool te zien. Rechts, achter de meisjesschool de kleuterschool. Tegenover de meisjesschool (links-midden) was de jongensschool.
Vogelvlucht
De KLM Aerocarto werd in 1921 opgericht door KLM-werknemers, met kennis van fotograferen. De dienst maakte zogeheten 'vogelvluchtfoto’s' (ook wel overboord-opnamen genoemd) vanuit een vliegtuig schuin omlaag. Men gebruikte daarvoor een De Havilland DH-9-vliegtuig. De hoogte waarop men voor het fotograferen meestal vloog was ongeveer 300 meter. De vliegsnelheid moest zo mogelijk verminderd worden tot ongeveer 100 kilometer per uur.