In de raadszaal van de gemeente Tilburg vond op 25 november een bijzonder event plaats. Leerlingen van 2CollegeCobbenhagenlyceum presenteerden hun zelfgemaakte maquettes van de ‘Stad van de Toekomst’, waaraan zij de afgelopen periode op school hebben gewerkt aan publiek, waaronder wethouder Rik Grashoff. Het project richtte zich specifiek op de toekomst van Tilburg Noord, gezien door de ogen van de leerlingen.

Rond 14.00 uur vulden ouders en andere belangstellenden de raadszaal. De leerlingen stonden zichtbaar gespannen achter hun maquettes te wachten tot zij hun verhaal mochten doen. Na een warm welkom door projectleider/technator Tamara Coenradi van 2College Cobbenhagenlyceum, was het moment daar: in korte pitches vertelden de leerlingen hoe zij een duurzame en leefbare toekomst voor Tilburg Noord voor zich zien.

De ideeën waren verrassend en veelal gedurfd. Het ene team presenteerde een T-vormig flatgebouw met op het dak een park, terwijl anderen nieuwe vormen van vervoer in de wijk lieten zien, zoals een bovengrondse metrolijn. Het enthousiasme spatte ervan af: er werd nagedacht over klimaatadaptatie, mobiliteit, energie, welzijn en hoe mensen in een snel veranderende wereld prettig met elkaar kunnen samenleven. “Het was super leuk om een wijk te verbeteren waar je zelf vandaan komt,” aldus een leerling.

Meedenken

Ook wethouder Rik Grashoff kwam langs. Hij heette de leerlingen welkom in de raadszaal en vertelde over de functie van deze ruimte én het belang dat jongeren nu al meedenken over hun eigen stad. Daarna bekeek hij de maquettes en ging hij in gesprek met de leerlingen over hun werk.

Wat dit project uniek maakt, is dat de leerlingen niet werkten aan een fictieve stad, maar aan hún eigen omgeving. Ze deden dat in samenwerking met onder anderen Koen Wilsing en Abdelkader Barkane, gebiedsmanagers Tilburg Noord namens de gemeente Tilburg en Bart van Dalen, docent aan de Avans Hogeschool.

Volgens Tamara Coenradi biedt deze samenwerking enorme meerwaarde: “Wat ik mooi vind, is dat de leerlingen hebben kunnen werken aan iets echt wezenlijks uit hun eigen stad en dat hierbij is samengewerkt met de gemeente. Dat onze leerlingen dit nu ook daadwerkelijk mogen presenteren in de echte raadszaal, is de kers op de taart!”

StemUp

Ook vanuit StemUp wordt de waarde van het project onderstreept. StemUp-coach Sofie Kunz benadrukt het belang van het ontwikkelen van toekomstgerichte vaardigheden: “Leerlingen ontwikkelen hierbij belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerking, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.”

Het project vroeg veel inzet van de leerlingen. De maquettes werden onder meer ontworpen met behulp van 3D-printers en een lasersnijder, die in het Technasium graag gebruikt worden. Verschillende kennis en vaardigheden uit vakken zoals aardrijkskunde, wiskunde en maatschappijleer kwamen samen in één opdracht. Het resultaat mocht er zijn: trotse ouders, enthousiaste bezoekers en leerlingen die zelfvertrouwen opdeden.

Een aanwezige ouder verwoordde het mooi: “Knap dat ze dit al op deze leeftijd kunnen, en goed dat ze op deze manier anders leren kijken naar hun eigen stad. Fantastisch ook dat de gemeente Tilburg dit faciliteert.”

'Stad van de Toekomst’

‘Stad van de Toekomst’ is één van de leerprogramma’s van StemUp en ontwikkeld door samenwerkingspartner Maakotheek. StemUp brengt inspirerend STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering & Mathematics) naar het voortgezet onderwijs. Het programma is een initiatief van ASML en wordt uitgevoerd in samenwerking met middelbare scholen en partners in binnen 35km van Veldhoven.